Eternal Valley | VKKO

The techno classic ensemble VKKO is a sound machine and a now orchestra. In flamboyant, sweaty concerts with a physically challenging character, they convey an exciting new interpretation of classical musical traditions. For the ID Festival, they together with some actors are developing a programme in the spirit of Gogol and Ionesco. The musical and theatrical performance will focus on questions like: What controversial energy can absurdity reveal in composed or improvised music? How absurd has the classical concert business become or remained?

»the craziest orchestra in Bavaria« (Bayerischer Rundfunk, PULS)

»How can you still make revolutionary music today? The Verworner-Krause Chamber Orchestra comes very close – -ecause they play techno. That this combination is not so far-fetched is shown by the coherence of their compositions.« (Süddeutsche Zeitung).

biographies

VKKO (Verworner – Krause – Kammerorchester) is an 18-person sound machine that has found its niche in the Munich art landscape. The composers and conductors Christopher Verworner and Claas Krause see the ensemble as a creative factory that delivers output with diverse genres. VKKO is the orchestra in residence at the Munich Milla Club and, in addition to concerts at the Fusion Festival, the techno club Harry Klein, radialsystem or for the Bavarian Radio, creates an independent program for each evening. Collaborations include those with Salzburg rapper Young Krillin’, feminist Austrian performance group Die Fitten Titten and the Belarusian-German theater musician and performer Pollyester. Verworner and Krause composed the music for the production »9 Tage Wach« at the Neuköllner Opera in 2019, as well as a viola concerto for the Bavarian Radio Symphony Orchestra.

VKKO (Verworner – Krause – Kammerorchester) ist eine 18-köpfige Klangmaschine, die ihre seine eigene Nische in der Münchner Kunstlandschaft und darüberhinaus gefunden hat. Die Komponisten und Leiter Christopher Verworner und Claas Krause begreifen das Ensemble als kreative Factory, welche neben Musik auch in vielen anderen Genres arbeitet. VKKO ist Orchestra in Residence des Münchener Milla Clubs und erarbeitet hier – neben Konzerten auf dem Fusion Festival, im Techno Club Harry Klein, im Berliner radialsystem oder beim Bayerischen Rundfunk – jeden Abend ein eigenständiges Programm. Kollaborationen gab es unter anderem mit dem Salzburger Rapper Young Krillin’, der feministischen Performancegruppe »Die Fitten Titten« aus Wien und der weißrussisch-deutschen Theatermusikerin und Performerin Pollyester. Verworner und Krause komponierten 2019 die Musiktheater Erstaufführung von »9 Tage Wach« in einer Produktion an der Neuköllner Oper sowie eine Bratschenkonzert für den Solisten des Sinfonieorchesters des Bayerischen Rundfunks und eine eigene Produktion am Konzerthaus Berlin zum Jubiläum der Oper »Der Freischütz«.

Claas Krause was born in the 90s in Greifswald and grew up in Rostock. He is a composer, musician, producer and DJ who writes acoustic and electronic works ranging from string quartet to punk band, from tuba solo to symphony orchestra. His work includes commissioned compositions for the Neukölln Opera in Berlin, Freiburg State Theatre, Bavarian Radio Symphony Orchestra, Kassel State Theatre and WUK Vienna. He currently directs the Verworner-Krause Chamber Orchestra together with Christopher Verworner,

Christopher Verworner, a composer and pianist, was born in Neubrandenburg and grew up in both Murnau and Munich. He studied jazz piano under Tizian Jost and Leonid Chizhik and composition under Moritz Eggert, Gregor Hübner, Christian Elsässer and Hector Martignonat at the Hochschule für Musik und Theater in Munich and in New York.  In February 2019, he wrote the commissioned work »Refracted Light In Living Shapes That Move From Mind To Mind« for the Munich Philharmonic Orchestra and the orchestral opening piece for the city of Freiburg for the inauguration of the »Rotteckring« station.

Christopher Verworner, Komponist und Pianist, wurde in Neubrandenburg geboren und wuchs in Murnau und München auf. Er studierte Jazz-Klavier unter Tizian Jost und Leonid Chizhik sowie Komposition unter Moritz Eggert, Gregor Hübner, Christian Elsässer und Hector Martignonat an der Hochschule für Musik und Theater in München und in New York. Im Februar 2019 schrieb er das Auftragswerk »Gebrochenes Licht in lebendigen Formen, die sich von Geist zu Geist bewegen« für die Münchner Philharmoniker und das orchestrale Eröffnungsstück für die Stadt Freiburg zur Einweihung der Station »Rotteckring«.

Composition & Conducting
Christopher Verworner und Claas Krause

Direction
Philip Seybold

Performance
Meik Van Severen & Armin Wahedi Yeganeh

© Steffi Rettinger

VKKO

order ticketsSaturday TicketFestival Pass

Sat 25 April 22:00

Venue
radialsystem Halle

Tickets
14 € | 10 €

Length
1 hour 30 minutes, incl. intermission

Language
English, German